گلخانه

تجهیزات گرم کننده گلخانه

دستگاه ها و لوازم گلخانه

دستگاه ها و لوازم گلخانه داخل 3 گروه زیر مجزا می گردند:

دستگاه ها و لوازم گرم کننده گلخانه

دستگاه ها و لوازم سردکن گلخانه

دستگاه ها و لوازم هواکش ای گلخانه

داخل این تعلیم به تشریح درخصوص"لوازم گرم کننده گلخانه"ممکن است بپردازیم.

1-دستگاه ها و لوازم گرم کننده گلخانه

از امتیاز گلخانه ها،به ویژه گلخانه های تونلی،توانایی ساخت دستگاه های گرم کننده است که با به کار بردن این دستگاه ها موسم کشت را بدلخواه تحول می دهیم.

نکته ها جالب که پیش از بکارگیری از دستگاه های گرم کننده شایسته است جالب جایگذاری شود شامل موارد زیر می شوند:

الف) عدم نشتی گاز مونوکسیدکربن:هر شکل دستگاه حرارتی که داخل درون گلخانه به کار می رود لازم است توجه درست شود که حاصل کردن دود و گاز مونوکسیدکربن ننماید.چنانچه ورود گاز مونوکسید کربن به اطراف گلخانه،ساخت ناپاکی خواهد بروز.

مسئله:زبانه ابی،حاصل کردن دی اکسیدکربن مینماید ولی چنانچه زبانه به شکل سرخ رنگ باشد،آنوقت حاصل کردن مونوکسیدکربن خواهد بروز.

ب) مراعات مسافت شوفاژ از گیاهان:دستگاه حرارتی تا حد توان جایی انتصاب شود که از درختچه های زراعت شده،مسافت دارا باشد.چرا که گرما و هوای بی آب موجب نابودی درختچه ها امکان دارد انجام شود.

ج) خدمت درست دستگاه حرارتی:بنزین چراغ لازم است تماماً به وسیله اندازه ضروری هوا مرکب و آتش گرفته شود،در نتیجه لازم است به شکل درست خدمت شود.

د) انبار بنزین داخل انباری مراقبت شود و یا به شکل درست عایق بندی شود:چنانچه از گازوئیل همچون بنزین به کار برود،انبار بنزین نبایستی داخل فضای ازاد مراقبت شود و لوله های بنزین انتقال دهی نیز نبایستی بطریق روی زمین و هوای ازاد گذر اطلاعات شود.چرا که فرض انجماد داخل ایشان موجود است.ضمنا عصرها فرض وارد شدن هوای شرجی به درون انبار و ساخت قطره موجود است.این قطره ها میزانشان زیاد شده و موجب ویرانی قطعات چراغ بنزین می شوند.

ه) انتصاب ترموستات:انتصاب ترموستات داخل درون گلخانه دوراز هم درخور از دستگاه حرارتی شکل می پذیرد و وجود ترموستات جهت مهار دمای گلخانه اجباری است.

دقت:محل ساکن شدن ترموستات از لحاظ بلندی از روی زمین شایسته است پیوسته حوالی جوانه ی آخری گیاه باشد.چناچه داخل بلندی بسیار قرار گیرد،زیرا گرما داخل بلندی زیادتر است،ترموستات گرفتار اشتباه میگردد.ضمنا مجدداً یادآور می شویم که ترموستات لازم است از چراغ دور باشد تا گرفتار اشتباه نشود.

دقت:هنر پیک نیک هوا بر فراز سرستون ها توان دارد پیک نیک هوا داخل درون گلخانه را ضمانت آهسته و اینچنین دمای برابری را داخل پایان فضای گلخانه خواهیم داشت.در اصل بی بهره بردن از هنر ها،هوای گرم در اوج جاگذاری شده و هوای سرد پیرامون گیاهان ساخت میشود.

خ) انتصاب ترمومتر بیشترین-دست کم:جهت اطلاع افزونتر از شروط دمایی گلخانه داخل 24 ساعت قدیم و سفارشی سازی خوبتر حرارت میشود،داخل نواحی گوناگون گلخانه از ترمومتر بیشترین-دست کم بهره گرفت.

ح) بهره بردن از شوفاژ به وسیله استطاعت گرمایی درخور:سمت مانع شدن از هر شکل سرمازدگی محتمل یا سقوط دمایی داخل گلخانه شایسته است پیشاپیش،اندازه گرما لازم داخل گلخانه شمارش گردد و بر طبق این شمارش،دستگاه حرارتی را شکلی گزینش نماییم که گنجایش حاصل کردن دمای ضروری داخل گلخانه را دارا باشد.

جهت شمارش گرما لازم داخل یک گلخانه،شایسته است از صورتحساب های زیراستفاده نمایید:

صورتحساب 1:دمای کارآمد (Optimum) سمت پیشرفت گیاه مد نظر درگلخانه را لازم است در جریان باشیم.از آن جمله،دمای کارآمد به منظور نمو خیار داخل گلخانه 25 رتبه سانتی گراد می باشد.

صورتحساب 2:بوسیله سازمان هواشناسی،کمترین حرارت داخل 10 پارسال را آگاه شویم.

صورتحساب 3:اطلاع از روی لباس گلخانه

صورتحساب 4:اطلاع از ضرایب  از بین بردن دمایی لباس گلخانه:ضرایب  گرمایی اتلاف شده از لباس گلخانه مغایر است و وابسته به گونه لباس گلخانه دارد.داخل گلخانه های نایلونی به برابر هر رتبه تفاوت گرمای درون و بیرون از گلخانه نزدیک به 79/5 کیلو کالری گرما داخل ساعت از هر متر مربع پلاستیک از عهده می رود.این گرما گم شده را ضرایب  گرمایی اتلاف شده می نامند.این ضرایب  جهت گلخانه های دو دیواره 85/3 کیلو کالری و جهت فایبر گلاس 3/5 کیلو کالری است.داخل گلخانه های دولایه دوراز هم 5/2 تا 10 سانتی متر بین دیواره دو لباس،کم و بیش 30 تا 40 درصد گرما اغلب اندوخته میگردد.

در نتیجه اندازه گرما لازم یک گلخانه مساوی می باشد به وسیله:

روی لباس گلخانه X ضرایب  گرمایی اتلاف شده X تفاوت دمای درون و برون گلخانه X ده درصد = اندازه گرما لازم گلخانه

مسئله:داخل گلخانه های کره ای به منظور درست کردن دو دیواره داخل سقف از ابتدا نقش نایلونی روی سرستون ها به کار می رود و هنگام شامگاه دایر شده و طی یوم جمع میشود.در اصل فضای بین انحنا و پلاستیک ذکر شده موجب افت از بین بردن گرمایی هنگام شامگاه میگردد.

اشکال لوازم گرم کننده گلخانه

لوازم گرم کننده گلخانه به 4 دستگاه زیر توزیع میگردد:

الف) دستگاه دمنده حرارتی

ب) دستگاه ابگرم یا دستگاه گرما مرکزی

ج) دستگاه گرمای زیر تختخواب زراعت

د) دستگاه شوفاژ رایج

الف) دستگاه دمنده حرارتی

دستگاه دمنده حرارتی از رایج ترین دستگاه های گرم کننده داخل گلخانه ها است.

دستگاه دمنده حرارتی از ابتدا دستگاه دو دیواره مشتمل گشته که دیواره ی بین آن توسط ی چراغ گازی یا گازوئیل التهاب که بینهایت گرم شده و دود از لوله حاصل آن به خارجِ گلخانه راهنمایی میگردد که این عمل موجب گرم شدن هوای درون دیواره ی خارجی و هوای پیرامون دیواره ی وسطی میگردد.

توسط دمنده ی قوی،هوای گرم شده داخل دیواره ی وسطی،بینهایت توسط ی لوله ی یک فلز یا تونل نایلونی به قطر 30 تا 40 سانتی متر که پیرامون آن سوارخ هایی قرار گرفته به شکل یکدست درگلخانه پخش میگردد.

این شکل دمنده های حرارتی تقریبا قیمت پایین و توان حرارتی نیکی هم دارا هستند.ضمنا روشن کردن و خدمت این دستگاه تقریبا آسان می باشد.

از این دستگاه ها داخل گلخانه های زودگذر و تونل های نایلونی به کار می رود.

مسئله:در حال حاضر از جت هیترها نیز به کار می رود،این دستگاه ها گازسوز یا گازوئیل التهاب وجود داشته و تعویض دمنده های حرارتی گشته است.

ب) دستگاه ابگرم یا دستگاه گرما مرکزی

این دستگاه مثل شوفاژ اجرا می نماید و اب درون قابلمه بزرگ توسط چراغ گازسوز یا گازوئیل التهاب داخل بیرون از گلخانه گرم شده و بعد از ازطریق لوله به درون گلخانه راهنمایی میشود.

دستگاه گرما مرکزی داخل گلخانه های همیشگی بهره برده می شود و لوله های ابگرم در ادامه دیواره های کناری گلخانه و بین ردیف های کشت جایگذاری می شود.و ضمنا میشود داخل این همه نقطه از گلخانه رادیاتور مکان گزینی نمود که ابگرم وارد ایشان شده و ضمنا به وسیله انتصاب یونیت می توانیم ابگرم را به شکل هوای گرم واردگلخانه نماییم.

ریش های دستگاه گرما مرکزی

-تندرست ترین و تمیزترین گونه گرما:گرمای حاصل کردن شده داخل دستگاه گرما مرکزی،بدون هرطور ناپاکی می باشد.تندرست ترین و تمیزترین گونه گرما داخل دستگاه گرما مرکزی خلق می گردد.

-گرم ماندن لوله های ابگرم به وسیله جدا گشتن ناخودآگاه دستگاه:چنانچه به هر دلیل دستگاه از کار بیفتد دمای گلخانه به شکل غیرمنتظره افت نمی یابد و شُک به گیاه داخل نمی گردد،چرا که اب گرم داخل درون دستگاه،تا چندی بحالت گرم برجای می ماند.

-گذر لوله های ابگرم در زیر تختخواب زراعت:به وسیله وجود دستگاه گرما مرکزی،فرصت بهره برداری از گرمای زیر تختخواب زراعت توسط لوله های ابگرم آماده میشود.به ویژه داخل نواحی سرد،این خصوصیت خیلی باتجربه امکان دارد باشد.

نقص دستگاه گرما مرکزی

-خرج بالا:خرج انتصاب و روشن کردن دستگاه گرما مرکزی در مقایسه با بقیه دستگاه ها بالاتر می باشد.

ج) دستگاه گرمای زیر تختخواب زراعت

از دستگاه گرمای زیر تختخواب زراعت،جهت سرعت گذشت کردن به پیشرفت اصل به کار می رود و ضمنا میشود داخل گلخانه های ازدیاد جهت گرم نگهداشتن تختخواب زراعت تخم یا قلمه بهره گرفت.

دستگاه گرمای زیر تختخواب زراعت،جهت زراعت های گلدانی و حاصل کردن نشاء نیز موجب سرعت بخشیدن داخل جوانه زنی تخم و پیشرفت نشاء امکان دارد انجام شود.

مورد قابل ملاحظه چنینکه از این دستگاه امکان ندارد یکه جهت تهیه گرما لازم فضای درون گلخانه به کار برد و شایسته است مشترکاً به وسیله دیگر دستگاه ها بهره گرفت.

د) دستگاه شوفاژ رایج

داخل گلخانه های قدیمی از شوفاژ های رایج بهره برده می شود و به شکل نفت التهاب یا گازوئیل التهاب هستند.نقص این شیوه ناپاکی خیلی فوق ایشان‎می باشد.


مطالب مرتبط با تجهیزات گرم کننده گلخانه:
ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش