گلخانه

جوانه گیاهان

جوانه گیاهان

همانگونه که داخل پست پیشین بیان شد جوانه،ساقه خیلی جوان و کوچکی می باشد که ازطریق فَلس های طاقت فرسا مخفی کرده گشته است.

قسمت کردن جوانه ها،بر طبق محل ایجاد

جوانه های کناری:جوانه ی کناری در کنار ورق ها نهاده شده است و مسئول حاصل کردن ساقه فرعی و گل است.

جوانه آخری:جوانه ی آخری،مسئول پیشرفت طولی و طولانی شدن گیاه می باشد.

اورمون هایی که داخل گیاه خلق می گردد

داخل گیاهان 4 گونه اورمون گوناگون خلق می گردد که هر کدامیک وظیفه ها مختلفی را تحت مسئولیت دارا هستند:

اورمون اُکسین

اورمون جیبرلین

اورمون اتن

اورمون سیتوکینین

اورمون های بالا داخل یک نقطه از گیاه خلق می گردد و در راستای گیاه حرکت کرده و نشانه خویش را می گذارند.مسئله ای که موجود است بدینگونه است که اورمون در مکان حاصل کردن شده،ردپایی ندارد.

غالبیت جوانه آخری

غالبیت جوانه آخری بخاطر حاصل کردن اورمون اُکسین داخل جوانه ی آخری است.در اصل اورمون اُکسین به قدر فراوان داخل جوانه ی آخری خلق می گردد،بعد این اورمون به جانب زیر گروه حرکت مینماید و در راستای حرکت خویش وارد جوانه های کناری شده و از پرکار شدن این جوانه ها مانع می شود.به وسیله وجود اورمون اُکسین داخل جوانه ی آخری،پیشرفت گیاه در جهت راس ضمانت میگردد.

تا تا زمانیکه جوانه ی آخری موجود است این غالبیت همچنین موجود است و جوانه های کناری،به حالت خوابیده باقیمانده می همچون.اکنون چنانچه به هر علتی جوانه ی آخری نابود شود ( مانند هرس کردن یا شکستن به دلیل طوفان یا به دلیل اسیب )،غالبیت جوانه ی آخری حمل می شود و پیش ترین جوانه ی کناری به آخر،پرکار میگردد و پیشرفت طولی گیاه را بقیه می دهد.

مسئله:داخل باغداری،هرس کردن از جمله پراهمیت ترین عملیات زراعی می باشد.در اصل هرس درست منجر می شود که کانون گیاه نور بهتری گرفته و راندمان و میوه دهی گیاه خوبتر امکان دارد انجام شود.بر این پایه دو گونه هرس داریم:

الف) هرس شلجمی:ساقه مهم گیاه،دوراز هم 20 تا 30 سانتی متر از گروه فرعی قطع میگردد.

ب) هرس جامی:ساقه مهم گیاه،دوراز هم 10 تا 15 سانتی متر از گروه فرعی قطع میگردد.

قسمت کردن جوانه ها،بر پایه تکلیف

جوانه های رویشی:این گونه جوانه ها،دگرگونی به جزئیات می شوند.

جوانه های زایشی:این گونه جوانه ها،یا دگرگونی به گل یا دگرگونی به جزئیات و گل می شوند.

در نتیجه جوانه های زایشی خویش به دو گانه جزء به جزء می گردند:

الف) جوانه های زایشی آسان:دگرگونی به گل می شوند.

ب) جوانه های زایشی مرکب:دگرگونی به جزئیات و گل می شوند.

تفاوت یابی جوانه ها

در اوج به وسیله جوانه های رویشی و زایشی خودی سخت،ولی سوالی که اکنون گفته میگردد بدینگونه است که چه چیزی عاملی داخل گیاه منجر می شود که یک جوانه دگرگونی به جوانه رویشی یا زایشی شود.. .!؟

عامل های اثرگذار بر تمایزیابی جوانه ها

اندازه اورمون جیبرلین داخل گیاه

اندازه خوراک جوانه ها داخل گیاه

حاصل کردن جوانه های رویشی:ازدیاد اندازه اورمون جیبرلین و افت خوراک جوانه ها موجب حاصل کردن اغلب جوانه های رویشی امکان دارد انجام شود.

حاصل کردن جوانه های زایشی:افت اندازه اورمون جیبرلین و ازدیاد خوراک جوانه ها موجب حاصل کردن اغلب جوانه های زایشی امکان دارد انجام شود.

مسئله:دلیل ساخت عمر آوری ( به معنای اینکه یکسال پُرمحصول و برابر اندک کالا ) مرتبط با لغو شدن تعادل گونه گیری جوانه های زایشی و رویشی است.در نتیجه سمت ساخت اعتدال و عدم پیدایش عمر آوری،طی سنه های پرگلی گیاه،مطمئنا شایسته است شماری از گل ها را پاک و یا شماری از میوه ها را داخل گام ی کوچکی یا اصطلاحاً نارس تنه شود و ضمنا خوراک گیاه،اغلب اجرا گردد و مطمئنا هرس ثمردهی بر فراز گیاه اقدام شود تا گیاه مد نظر گرفتار عمر آوری نگردد و طی سنه آتی گل و میوه ی متعادلی دارا باشد.داخل غیراین چهره فرض چنینکه جهت این همه عمر اُفت گل و میوه یا اُفت راندمان بوجود آید می باشد.

هرس جراحت زنی

از روندهای هرس ثمردهی که داخل بیشتر درختان میوه می توانیم بهره ببریم،روندهای جراحت زنی داخل لایه گیاه است.

سازوکار عمل جراحت زنی اینچنین است که موجب استحکام جوانه ها ازطریق شیره ی پروده شده و بنابراین به اجرا تفاوت یابی داخل سمت ایجاد جوانه های زایشی یاری خواهد کرد.

روندهای گوناگون هرس جراحت زنی

ترک زنی:داخل نحوه ترک زنی،زیر یکی یکی جوانه ها ازطریق کارد،ترک های کج زده میگردد.

قطعه برداری:داخل نحوه قطعه برداری،قطعه ای از لایه درخت و زیر جوانه حمل می شود.

لایه سرنگونی:داخل نحوه سرنگونی،قطعه لایه بلند شده شده را بطور سر و ریشه سرجای خویش می گذاریم.

چنبره زنی:داخل وقتی که بخواهیم یک گروه را پرثمر نماییم از نحوه چنبره زنی به کار می بریم،عموما داخل زیر ترین بخت گروه،مجروح بطور چنبره و دایره ای گونه ساخت می کنیم.

طوقه برداری:این شیوه را مطمئنا داخل گروه های کناری اجرا کنید چرا که فرض چنینکه گروه بی آب شود موجود است.یقیناً چنانچه پایه ها مراعات شود مسئله ای پیش نخواهد آمد.

نحوه طوقه برداری مثل نحوه چنبره زنی می باشد با این اختلاف که دو چنبره پهلو هم و به اندازه ی 0.5 سانتی متر از هم زده میگردد و لایه بین این دو چنبره که به عرض 0.5 سانتی متر است از به ازای خویش داخل ابداع کرده میگردد.

دقت:وقتی که شیره پرورده از ورق ها به جانب زیر گروه حرکت مینماید،به لایه بلند شده شده می رسد و نمی تواند از لایه بلند شده شده گذر آهسته و در نتیجه جوانه های پیش از جراحت زنی خوبتر خوراک می شوند فرض چنینکه به جوانه زایشی دگرگونی شوند ممکن است زیادتر باشد.

خم ساختن گروه:اغلب گروه هایی که از گونه نَرَک حضور دارند و می دانیم که روی ایشان گل و میوه خلق نمی گردد را خم کرده و به گروه زیر می بندیم.در اصل خم شدن گروه مشکل گذر شیره ی پرورده شده و در نتیجه جوانه ها خوراک بهتری شده و توانایی چنینکه به جوانه های زایشی دگرگونی شوند ممکن است زیادتر باشد.

هرس مو

از جمله سبزه‎زارهایی که راندمان و میوه دهی و ثمردهی آن بسختی به هرس وابسته است،درخت مو می باشد.

هرس مو،را توانایی دارید 15 اسفندماه و یا پایان خزان اجرا کنید.

هرس مو لازم است روی گروه های یکساله اجرا شود و 4 تا 6 جوانه را نگه می داریم و باقی مانده گروه را قطع می کنیم،دقت فرمایید که جوانه های روی گروه ذکر شده طی سنه سپس دگرگونی به زایشی خواهند شد و حاصل کردن میوه خواهند کرد.

گروه ای که حاوی میوه می باشد و داخل آخر گروه هیچ میوه ای ساخت نگشته است را میشود از اخری میوه به سپس را بریدگی دهیم.

جهت تعدیل ثمردهی درختان میوه،طی سنه هایی که گل اضافی حاصل کردن شده،هرس گل یا میوه و استحکام گیاه بویژه به وسیله عناصری که داخل تفاوت یابی جوانه ها حضور دارند اثربخش ممکن است باشند.

مسئله:جوانه های زایشی و رویشی هر کدامیک احتیاج به رویا زمستانی دارا هستند و تا سرما نبینند،دایر نخواهند شد.

جوانه رویشی:پس از 100 ساعت و دمای زیر 5 رتبه سانتی گراد ß دگرگونی به گروه و ورق

جوانه زایشی:پس از 120 ساعت و دمای زیر 5 رتبه سانتی گراد ß دگرگونی به گل و میوه


مطالب مرتبط با جوانه گیاهان:
ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش